KUIDAS OLDE HANSAS MAKSTA SAAB

Meie majas saab arvet tasuda:
  1. Sularahas, võtame vastu eurod
  2. Deebet- või krediitkaardiga
    (Visa, Mastercard, Visa Electron, Eurocard ja Maestro, ei kehti American Express ega Diners Club)
  3. Garantiikirjaga
  4. Voucheriga
  5. Kinkekaardiga
  6. O-kaardiga
  7. Ettemaks

Sularaha ja kaardid on kõige tavalisemad makseviisid igapäevatöös, kuid esineb ka garantiikirjaga maksmisi, mis kehtib vaid eesti firmade puhul (va erandjuhud nt elektri kadumine kogu vanalinnast).

Voucheriga saavad maksta ainult turismifirmad (nende kaudu tulevad külalised).

Kinkekaardiga maksavad inimesed, kes on OH kontori kaudu saadetud meie maja üle kaema või on keegi hea inimene oma lähedastele ostnud selle. Need on meie oma poolt tehtud ja vahapitseriga suletud, seega äratuntavad.
Ekslikult peetakse kingitus.ee voucherit kinkekaardiks. Tegelikkuses on tegu 60 eurose voucheriga.

NB! Kingitus.ee (Elämyslahjat.fi) kinkekaardid lööme kinni siiski Voucherisse.

O-arvega maksavad OH kontoriinimesed, kes on oma missioonil, näiteks maja tutvustamas või sööminguid esitlemas. Tihti võib kohata ka meie omanikku Aurit. 0 kaardiga saavad maksta Tene (tegevjuht), Aile (restoranijuht), Manu (peakokk), Auri (omanik). Nende tšekile tuleb võtta nimi ja allkiri.

KAARDIMAKSED

Kaardimaksega tasumisel tuleb ALATI hoolega jälgida juhiseid, mis on kaardimakseterminali ekraanil, kuna makse sooritamine sõltub kaardi tüübist ja külalise isiklikest seadetest. Võib juhtuda ka, et pangakaardil ei olegi kiipi, nii et kaardi peab terminali kõrval asuvast pilust läbi tõmbama. Erandeid võib olla veel, aga allpool on toodud kõige sagedasemad juhtumid. Kui jälgida hoolikalt juhiseid terminali ekraanil, siis saab kõik erandid lahendatud.

Kõik kaardimaksetšekid tuleb alles hoida ning õhtul koos oma kassaga Controllerile anda. Säilitada tuleb esimene kviitung, mille terminal välja prindib.

Makse deebetkaardiga:

Kõige tavalisem makse, terminal küsib külalise PIN-koodi ning makse õnnestumisel küsib üldjuhul, kas printida tšeki koopia. Siiski ei saa sellele lootma jääda, vaid tuleb alati terminali ekraani jälgida, juhuks kui mingil põhjusel küsib terminal nt, kas külalise allkiri kaardil on õige.

Makse krediitkaardiga:

Kaardi sisestamisel terminal PIN-koodi ei küsi, vaid liigub automaatselt “Loading” ekraanile edasi ning seejärel prindib välja kaardimaksetšeki. Järgneva osas on vähemalt neli võimalust:

a. Terminal ei ole veel makset kinnitanud ja küsib, kas külalise allkiri on õige. Sellisel juhul pank enne makset ei kinnita, kui teenindaja ei ole vajutanud rohelist nuppu. Alles rohelise nupu vajutamise järel küsib terminal,kas printida tšeki koopia. Siinkohal on väga oluline, et teenindaja kontrollib allkirja ning vajutab rohelist nuppu, et makse läbi läheks.

b. Terminal kinnitab makse kohe pärast “Loading” ekraani ning küsib, kas külaline soovib kviitungi koopiat.

c. Terminal kinnitab makse kohe pärast “Loading” ekraani ning prindib automaatselt välja tšeki, millele tuleb võtta külalise allkiri.

d. Terminal palub sisestada kaardi 4 viimast numbrit ning võib paluda allkirja õigsuse või dokumendi kontrollimist ja/või mingit kombinatsiooni eelnevatest variantidest.

Makse viipekaardiga:

Üldiselt on Eesti seaduste ja pangaseadete järgi lubatud viipemaksed kuni 25 €. Siiski on alati erandeid ning osade kaartidega (või telefonide või nutikelladega) saab viibates maksta ka suuremaid summasid.

Viipemakse puhul on jällegi mitu võimalust, kuidas terminal edasisi juhiseid anda võib. Seega on väga oluline vaadata, mis on ekraanil kirjas, sest sellel puhul on täpselt samad võimalused nagu krediitkaardiga maksmisel.

Varasemalt on juhtunud, et teenindaja ei vaata, mis on terminali ekraanil kirjas, ning eeldab, et masin küsib kviitungi koopia printimise kohta, kuigi tegelikult küsib, kas külalise allkiri on õige. Sellisel juhul lükkab teenindaja punast nuppu vajutades ise makse tagasi ning külalise arvelt raha ei võeta (kuigi teenindaja arvas, et keeldub tšeki koopia printimisest). Kui teenindaja seda kohe ei märka, on külaline jätnud maksmata teenindaja lohakuse või tähelepanematuse tõttu ning tegemist ei ole külmarvega, vaid teenindaja täieliku vastutusega.

JOOTRAHA

Jootraha ehk tippi saab meie majas jätta nii sularahas kui ka kaardiga. Tipp on igal teenindajal individuaalne ja kellegagi jagama ei pea, küll aga on võimalus igal ühel oma südametunnistuse järgi jätta osa oma jootrahast nissekestele – teevad ju nemadki suurt tööd meie abistamiseks ning on kindlasti ära teeninud külalise tänu.

RESERVEERINGULEHEL ESINEB KAHTE SORTI KÜLALISI: ERAKLIENT JA TURISMIFIRMA (TF)

ERAKLIENT

Tegemist eratellimusega ning klient peab üldjuhul raha kohapeal ära maksma. Erakliendi puhul lüüakse alati läbi tavahind. Mitte mingil juhul ei tohi kogemata läbi lüüa turismifirma hinda.

AGENT
Vahel saadab turismifirma töötaja/agent meile ka tava a-la-carte külalisi, mispuhul on nendega kaasas väike sedelike, millel peal Külaliste nimi, Soovitaja nimi ja Firma kelle kaudu külalised meile saadeti. Sellisel juhul kostitame külalisi esiteks Munga Mõrsja napsuga, mille peab kajastama Microses napsude kategoorias “Hotelli MM” nupu alt. Lisaks tuleb enne arve kinnilöömist sisestada ka Microses Agent lahtri alt firma ja soovitaja nimi.

GARANTIIKIRI (ainult kohalik, Eesti firma)

1) Kui on eelnevalt kokku lepitud, et makstakse arvega, siis on see info teenindajale juba välja toodud reserveeringulehel ehk kommentaarides on kirjas gar.kiri. Sellisel juhul peab grupil olema kaasas
originaal garantiikiri. Gar.kirja puhul ehk arvega maksmisel tuleb alati võtta tsekile trükitähtedes nimi ja allkiri, tõestuseks, et nad on ikka neid tooteid tarbinud, mille kohta neile hiljem arve saadetakse. Kui reserveeringulehel on kirjas, et koopia kontoris, tuleb ka vaatamata sellele küsida garantiikirja originaali, sest nii nõutakse korrektses raamatupidamises.
Kui originaali tõesti kaasas ei ole, tuleb vaadata teenindajal taas reserveeringute lehte. Juhul kui seal on kirjas- gar.kiri, koopia kontoris, siis on kõik korras ja ei pea originaali nõudma, kui neil seda tõesti ei ole.
Kui ei ole kirjas, et koopia on kontoris, siis küsida nõu perenaiselt (controllerilt) Tema peaks teile ütlema, et tseki taha tuleb võtta allkirja andnud inimese nimi ja telefon, et saaksime siis neile teada anda, kes meil käis ja gar.kirja maha jättis. Küll kontor selle gar.kirja neilt välja pommitud saab.

2) Kui teenindajale ei ole kirja pandud, et klient tuleb garantiikirjaga, aga ta seda ikkagi nõuab, siis:
Tuleb küsida nõu perenaiselt/controllerilt. Kuid firma nimi tundub tuttav ja usaldusväärne, siis ütleb perenaine teile ilmselt, et tuleb teha grupijuhi dokumendist koopia, võtta firma nimi, aadress ja telefoni numbrid, võimalusel ka mobiil ja paluda neil faksida

gar.kiri meie kontorisse järgmise tööpäeva hommikul (Faksi nr on 6279021).
Alati on siiski parem kui klient ikkagi maksaks kohapeal, ehk siis sellist variant võiks kasutada vaid erijuhtudel.

3) Juhul kui tavaline grupp inimesi, kes eeldatavasti pidi maksma kohapeal, kuid klient ilmub kohale siiski garantiikirjaga ja soovib tagantjärgi arvet, siis on see OK. Seda juhul kui perenaine/controller on sellega nõus. Gar.kirjal peaksid siis olema järgmised andmed :
Firma nimi,
Kontaktandmed,
Mingi isiku nimi ja allkiri,
Et see kiri oleks suunatud meile (mitte Tallinna Loomaaiale)
Kindlasti tuleb võtta nimi ja allkiri ka tsekile
Kui firma nimi tundub võõras/kahtlane, siis võiksite kontrollida firma olemasolu Krediidiinfost. Nende kodulehe leiab perenaine/kontroller kindlasti kiiresti üles.
Kui krediidiinfos firma puudub, siis ei saa me nende gar.kirja aktsepteerida.

4) Juhul kui mingi seltskond ei ole tõesti võimeline maksma (neil pole sularaha ja kaasas on kaart, mis meil ei kehti), siis EI TOHI saata lihtsalt tsekki kontorisse (kommentaariga: “palun tehke neile arve, neil polnud raha”), vaid peab:
Tegema mõne grupi liikme dokumendist (välismaalasel soovitavalt ikka passist) koopia,
ka mobiili number, töökoha kohta ka tahaks andmeid saada) ning võtma kindlasti tsekile just selle inimese allkirja ja nime, kelle passist te koopia tegite.
Seda siis ikka perenaise/controlleri nõusolekul!

KINKEKAARDID

Kinkekaarte ehk kutseid on erisuguseid:

OLDE HANSA KINKEKAARDID

Ilma summata (ilusa jutuga, kus on kirjas, et Rikka kaupmehe majas, aulise Rae lähedal, kus hing ja ihu kosutust saab jne..) – kinkekaarte jagab kontor teenete eest jne. Kõik, mis summata kinkekaardis kirjas läheb kogu summa ulatuses KINKEKAARDI NUPU ALLA.

Kinkekaart konkreetsele summale. Selle on klient meilt juba välja ostnud ehk siis raha selle eest on meil sisuliselt juba käes. Teie lööte siis kuni selle summani ERALDI KINKEKAARDI NUPUGA KINNI ja kui läheb üle, siis maksab külaline kohapeal juurde(nii summaga kui ka summata arve kinnilöömise kohta küsi alati perenaiselt täpselt üle, sest mõnikord on jutt kinkekaardi peal nii ilus, et ei pruugigi kohe aru saada, mis toimub).

KINGITUS.EE kinkekaart ehk VOUCHER

Neid tuleb meil üsna tihti just eesti külaliste poolt, aga vahel ka soome (elämuslahjat.fi). Vahel võib juhtuda, et ei saa seal kirjasolevast miskit aru – sellisel juhul palu perenaist appi, kuid ALATI on see siiski summas 60 eur. Külalised võivad tellida ükskõik, mida soovivad. Lase alati voucher perenaisel üle kontrollida!

Kui kogusumma ületab 60 eurot, siis vormistame arve nii: nt arve on 75 eurot, siis sisestame 60.00, makseviis voucher ja ülejäänud tšekile teeme print check ja viime külalisele ning sulgeme ülejäänud arve vastavalt makseviisile (sula või kaart).

TURISMIFIRMA (edasipidi TF) ehk agent = VOUCHER

MIS ASI ON VOUCHER?

Kui klient tellib reisi/toitlustuse ja tasub selle eest oma reisikorraldajale juba eelnevalt, siis selle tõestuseks antakse talle reisile kaasa voucher. Voucheri vastu peab siis tema saama need tooted, mille eest on ta tasunud. Reisikorraldaja tahab aga ka kasu saada, sest ega ta niisama heast tahtest meile kliente saada. Selleks on siis olemas konfidentsiaalsed TF hinnad, mis on ca 10% soodsamad kui letihinnad. Miks peab TF poolt ette müüdud jookidelt maha võtma – 10%? Ikka sellepärast, et ka sealt tahavad nad vaheltkasu saada. Ja ALATI tuleb controllerile anda –10%-se tsekile lisaks ka 100%-ne tsekk.

Reserveeringulehel on alati olemas vastava turismifirma nimi ning andmed. Kui see lahter on täidetud, siis 99 % juhtudest maksab grupp alati VOUCHERIGA. Kui seda kommetaarides kirjas pole, siis on kontor teinud ilmselt vea ja unustanud selle sinna kirja panna (kui näete, et on sööming paberil TF hinnaga ning on näiteks ka mõni turismifirma toode nt. joogipakett, siis on kindel värk, et tasumisviis on voucher) ning te ei tohi grupilt raha nõuda. (Üldjuhul on aga kommentaarides kirjas – voucher.) Lauda tegema hakates küsige grupilt kõigepealt voucher, sest nad ise seda teile ilmselt ei paku. Kui saate voucheri kätte, siis on kõik korras. (saate ka andmeid kontrollida) Kui turismifirma grupp ei tasu voucheriga, vaid kohapeal, siis on see tellimuses kindlasti kirjas (juhtub haruharva).

Neil pole voucherit ning nad ütlevad, et on selle maha unustanud, siis EI TOHI kunagi neilt raha nõuda, sest tegelikult on nad selle eelnevalt reisikorraldajale juba ära maksnud. Sellisel juhul laske grupijuhil kirjutada kuskile oma nimi ja telefoni number. Tsekki ei tohi kliendile näidata, sest TF hind on konfidentsiaalne. Et siis söömingu tseki taha palun neid andmeid mitte võtta.

Küsi oma tegevuse kohta kindlasti kinnitust ka perenaiselt/controllerilt, kes võib kindluse mõttes helistada müügisekretärile või teda asendavale inimesele. Kuid meie koostööpartnerid on usaldusväärsed ning seda ei ole vaja karta, et me raha kätte ei saa ja te peate selle omast taskust kinni maksma.

Mida võib voucher katta:

Kui on tegemist turismifirmaga, siis kõik toidud/joogid, mis on kommentaarides kirjas on ette tellitud ning selle katab voucher. Kui tellitakse midagi muud, mis eelnevalt kommentaarides kirjas pole, siis peab klient maksma kohapeal. sööming tuleb sisse lüüa kindlasti TF-hinnaga (eraldi tsekile).

TF poolt ette tellitud jookidelt peab võtma – 10% va. joogipakettidelt – neil on juba turismifirma hind.

Tsekid (100% ja -10%) saada kindlasti kontorisse.

NB! Turismifirma puhul võib ühele tsekile lüüa turismihinnaga söömingu ja toidujoogipaketid, sest neil on spetsiaalne turismifirmale mõeldud hind.

Kui on ette tellitud mingid joogid, kuid voucher seda ei kata, siis on see kindlasti ka kommentaarides kirjas. Nendelt jookidelt mida voucher ei kata ei tohi kunagi – 10% maha võtta!

Kontor palub alati, et reisikorraldaja paneks kõik asjad, mida voucher katab, ka voucherisse kirja. Kui grupp hakkab koha peal jorisema, et neil on kõik ette tellitud ja nad midagi maksma ei pea, siis üldjuhul ajavad nad jura. Sellisel juhul tuleb uskuda seda, mis on kontorist kirja pandud ning see info peab ka voucheriga üldjuhul kokku minema. Kui ei lähe, siis võib küsida nõu perenaiselt. Loe voucherit, kui saad sealt nende jorinale kinnitust, siis on küll ok.

Reisibüroo puhul võib olla ka avatud voucher (full credit voucher/avoin voucher) – ehk võivad tellida kõike, mida tahavad ja ei pea midagi kohapeal maksma ehk siis võite kõik rahuliku südamega voucherisse põrutada. Avatud Voucer võib olla ka ainult teatud jookidele, nt veinisoovitustele, sel juhul lähevad ülejäänud joogid kohapeal tasumisele.

Avatud voucheri puhul peab võtma 100%-ndilisele tsekile kliendi allkirja ja edasi võtma arvest – 10%. Klient ei tohi – 10% tsekki näha! Tavaliselt on tellimuslehe kirjas, kes tsekile allkirja andma peab. Kui nimi puudub, siis järelikult pole oluline kes seda teeb. Ning ikka mõlemad tšekid controllerile.

Avatud voucher võib olla kõigele või ainult jookidele – sellekohase info leiad tellimuslehelt või siis voucherilt. Kui on avatud voucher jookidele, siis sööming tuleb jookidest kindlasti alati eraldi tsekile lüüa. 100%-ndilisele tsekile taas allkiri ja siis võtta – 10% (kõik reisikorraldajad ei maini ka kontorile, et annavad grupile avatud voucheri kaasa, seega kui klient ütleb, et nad peaksid saama kõike voucherisse tellida, siis lugege täpselt voucherit. Kui seal on kirjas, et avatud voucher, siis on kõik korras).

NB! Turismifirma puhul tuleb alati läbi lüüa turismifirma hind. (sööming ja joogipaketid TF hinnaga, teistelt voucherivälistelt jookidelt, mõnikord ka a la carte söökidelt alati -10%).

SOODUSTUSED/DISCOUNTID:

Oma töötajad – Kõik meie majas kehtiva töölepinguga töötajad saavad Olde Hansas süües-juues soodustust -25%. Ära unusta toodetega tšekile võtta ka soodustuse saaja nime ja allkirja!

Endised töötajad – Meie majas varasemalt töötanud saavad süüe-juues soodustust -15%. Ära unusta toodetega tšekile võtta ka soodustuse saaja nime ja allkirja!

TallinnCard – Restoranis tervitusnaps ja -15%, poes ostuga kaasa minituutu mandleid; Tervitusnapsu juures nupp “TallinCard”- tervitusnaps KINDLASTI sisse lüüa!

Club One – Kõik Club One kaardi omanikud saavad oma kaardi ettenäitamisel meie majas 10% soodustust tarbitud söögilt-joogilt. Selleks tuleb valida “Pay” lahtrist Discounts ja -10%, toodetega tšekk tuleb pärast alles hoida ja koos kassaga perenaisele viia.

Omaraha – Aeg-ajalt tuleb meie majja külalisi, kellel kaasas majaesindajatelt saadud Omaraha mida on kahte eri varianti 3- ja 5-eurone raha. Need toimivad vastavas summas soodustusena arvele alates 30st eurost ja leiab vastava nupu Microsest “Pay” lahtrist, see tuleb arvele sisestada enne selle välja printimist.

NB! Külaline peab omaraha teenindajale andma enne maksmist. Teenindaja peab seejuures alles hoidma nii Omaraha kupongi kui ka sellele vastava toodetega tšeki. 30 euro peale toimib ainult 1 Omaraha kupong, see tähendab et kui külalisel on näiteks 2 Omaraha kupongi, siis saab ta mõlemat neist kasutada vähemalt 60-eurose arve puhul.

  • Lõhefilee (värske)
  • Odra-pähklimuhedik Laktoos Gluteen Pähkel
  • Ristirüütlite läätsemuhedik
  • Richardi juustukook Gluteen 
  • Metsaseenekaste Laktoos Gluteen
  • Londoni kaupmehe safranipickels
  • Liivimaa krahvi hapukurk
  • Lõhefilee (värske)
  • Odra-pähklimuhedik Laktoos Gluteen Pähkel
  • Ristirüütlite läätsemuhedik
  • Richardi juustukook Gluteen 
  • Metsaseenekaste Laktoos Gluteen
  • Londoni kaupmehe safranipickels
  • Liivimaa krahvi hapukurk

ENNE KASSA ANDMIST KONTROLLI:

  • outstanding 0
  • visa, kinkekaartide, garantiikirjade, voucherite klappimine
  • TÄPNE sularaha
  • kõikide voidide olemasolu või nende puudumisel seletuskirjad. Iga voidi taha peab olema kirjutatud SELETUS ja allkiri
  • 0-tšekkidel ja discountidel peab olema seletus, nimi ja allkiri
  • employeel on all Sinu täispikk NIMI ning allkiri

Reserveeringulehe lugemine – Reserveeringute hõlpsamaks haldamiseks koondatakse neid puudutav info reserveeringulehele, mille lugemist iga teenindaja tundma peab.

Selleks tuleb silmas pidada järgnevaid punkte:

  1. Sündmuse toimumise kuupäev, kellaaeg
  2. Inimeste arv
  3. Firma/tellija nimi
  4. Toode, +kas vastab külaliste arvule
  5. Makseviis
  6. Muud kommentaarid, allergiad
  7. Perenaine võib ära märkida ka spetsiifilise info laua asukoha ja grupi teenindajate osas, kuid mitte alati.

Vastavad punktid on ära märgitud ka all-olevasse pilti: